Mijn website mobielvriendelijk maken, waar moet ik beginnen?

Mijn website mobielvriendelijk maken, waar moet ik beginnen?

Doordat bijna alles tegenwoordig online plaatsvindt is het belangrijk om te beschikken over een professionele website. Hiermee vergroot je jouw kans om gevonden worden door nieuwe klanten aanzienlijk. Je website representeert wie je bent als bedrijf. Het is niet een online visitekaart, maar een lead generator. De bezoeker van jouw website maakt kennis met jouw organisatie, en die eerste indruk moet voldoening gevend zijn. Voor zo’n eerste indruk zijn er ontzettend veel aspecten waar je op moet letten. Het hebben van een mobile first website is bijvoorbeeld essentiëler dan een desktopversie. De meeste gebruikers zoeken graag op een mobiel apparaat, zoals een telefoon of tablet. Om een beeld te geven van wat een goede website inhoud, lees je in dit artikel 3 factoren waar je website onder andere aan moet voldoen om mobiel vriendelijk te zijn. 

1. Responsive design, oftewel over een flexibele website beschikken
Jouw website moet niet alleen voor een computer of pc toegankelijk zijn, maar ook voor mobiele apparaten met verschillende schermgroottes. Hiervoor is het cruciaal dat deze beschikt over een “responsive design’’. 

Een responsive of adaptive design houd in dat je website zich volledig kan aanpassen naar het apparaat waarop het wordt bezocht. Dit is een van de eerste stappen waar je aan moet denken als je jouw website gaat of laat ontwikkelen. Het wordt nog vaker vergeten dan je zou denken, en dat kan lijden tot bijna 38% bezoekers die jouw website verlaten. Om te zorgen voor mobielvriendelijkheid voor ieder apparaat, kan je denken diverse development factoren, zoals: aan afbeelding optimalisatie, een efficiënte CSS-layout, minification en het voorkomen van JS render blocking. Dit hoef je uiteraard niet allemaal zelf te doen want, hier staat Faithworks voor jou klaar. 

2. De laadsnelheid van je website verbeteren voor hogere rankings
Op het moment dat het gaat om de laadtijd dan telt letterlijk iedere seconde. Om simpel te beginnen: je maakt je website voor twee doelen, namelijk je bezoekers en Google. In eerste instantie maak je de website voor je bezoekers. Zij lezen de content en kunnen een gewenste actie uitvoeren. Toch is Google net zo belangrijk, want wanneer jouw website niet snel genoeg laad beoordeeld Google dit negatief. Hierdoor zakt jouw website naar beneden in de zoekresultaten en zal je minder bezoekers genereren. 

Een website draait om gebruiksvriendelijkheid, waarvan snelheid een onderdeel is. Wanneer je website niet snel genoeg laad, klikken ongeveer 51% van de bezoekers direct weg en dit wil je natuurlijk voorkomen. Om de snelheid te verhogen kan je onder andere gebruik maken van een cache. Dit zorgt er voor dat de pagina’s al zijn geladen voordat de bezoeker er op klikt. Dit draagt bij aan het versnellen van het laadproces.

3. Een overzichtelijke website navigatie ondersteunt het gebruiksgemak
Een gestructureerde navigatie op je website is vereist voor zowel de gebruiksvriendelijkheid als SEO. Op het moment dat een bezoeker op jouw website een specifieke pagina wil vinden, moet dit eenvoudig kunnen. Navigatiestructuur wordt soms onderschat, terwijl het erg belangrijk is voor de klantervaring. Het hebben van een overzichtelijke boomstructuur, zorgt er voor dat belangrijke onderwerpen op website hiërarchisch zijn geordend. Op deze manier maak je het makkelijk voor je bezoeker om te vinden waar hij naar op zoek is. Er zijn twee soorten menu’s wanneer het gaat om navigeren op jouw website, een megamenu of een submenu.

Megamenu
+ Groot duidelijk overzicht.
+ Minder klikken nodig om ergens te komen.
– Een megamenu kan nadeling zijn voor je linkstructuur. Je linkt namelijk op iedere pagina naar bijna alle andere pagina’s.

Submenu
+ Overzichtelijk.
+ De belangrijkste pagina’s zijn makkelijk verdelen.
– Er zijn meer klikken nodig om op een bepaalde pagina te komen
– De bezoeker kan niet in een oogopslag zien welke pagina’s er zijn.

Het nadenken over een gestructureerde navigatie vergt tijd. Toch is het belangrijk om dit in de beginfase van jouw website ontwikkeling uit te voeren. Zo voorkom je dat er naderhand nog aanpassingen moeten worden gedaan.


Bij Faithworks kan je voor alles wat betreft jouw website terecht. Voor een bestaande website is het mogelijk om een consult aan te vragen. Wij gaan aan de slag met jouw website en zullen het onderhouden en doorontwikkelen. Heb je alleen nog maar ideeën over het hebben van een professionele website? Graag denken wij met jou mee, om een website te realiseren die bij jou en je organisatie past. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie. 

Pearl Roman

Share
Published by
Pearl Roman

Recent Posts

CMS, content management systeem

Welk CMS moet ik kiezen voor het bouwen van mijn website? Wellicht heb je de…

2 jaar ago

Google Core Web Vital gaat vanaf mei 2021 in, inclusief een badge.

Groot nieuws in Google Pagespeed-land! We wisten al dat de Core Web Vitals er aan…

3 jaar ago